WiadomośćSamorządowcy w sprawie obwodnicy Szczecina
(Kategoria: Bezrzecze - WIADOMOŚCI, INFORMACJE)
Dodane przez admin
czwartek 11 marca 2021 - 06:28:28
Marszałek województwa i władze gmin, przez które przebiegać ma Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina, zwrócili się do ministra infrastruktury z apelem o ujęcie tego ważnego przedsięwzięcia w rządowych planach inwestycyjnych na lata 2021-27.
Wspólny list w sprawie Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina to inicjatywa Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego.
"Stoimy przed historyczną szansą na sfinansowanie Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina z funduszy unijnych. To dzisiaj decyduje się, jakie inwestycje będą realizowane w oparciu o nową perspektywę funduszy UE na lata 2021-27, w tym o środki Krajowego Planu Rozbudowy. Tak dużych inwestycji i tak przygotowanych jak ZDOS nie ma w Polsce wiele" - podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz.
Zaawansowanie prac przygotowawczych i strategiczne znaczenie projektu to argumenty przemawiające za jak najszybszą realizacją Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina. Samorządowcy wspólnie apelują o ujęcie tego ważnego przedsięwzięcia w rządowych planach inwestycyjnych na lata 2021-27. W liście skierowanym do Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka podkreślają, że rozstrzygnięcia dotyczące programów operacyjnych nowej perspektywy unijnej wkraczają w decydującą fazę.
"Zwracamy się o zapewnienie szczególnego miejsca w tym okresie programowania inwestycji Zachodniego Obejścia Szczecina" - czytamy w apelu, który obok Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza podpisali: Prezydent Szczecina Piotr Krzystek, Starosta Policki Andrzej Bednarek, Starosta Goleniowski Tomasz Stanisławski, Burmistrz Polic Władysław Diakun, zastępca burmistrza Goleniowa Tomasz Banach, Wójt Gminy Dobra Teresa Dera i Wójt Gminy Kołbaskowo Małgorzata Schwarz.
"Zachodnie Obejście Szczecina od węzła na autostradzie A6 (węzeł Kołbaskowo) przez Police do drogi S3 (węzeł Goleniów) to zarówno korytarz transportowy, jak i inwestycja o znaczeniu ekologicznym. To ekokorytarz, który poza poprawą skomunikowania obszarów leżących w jego oddziaływaniu przejmie ruch tranzytowy, który aktualnie przebiega przez centrum Szczecina" - wyjaśniają sygnatariusze apelu.
Przypominają, że Szczecin i sąsiednie gminy od dawna zabiegają o budowę tzw. Zachodniego Obejścia. Liderem w tych działaniach był Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego. Decyzją Sejmiku zlecono opracowanie studium wykonalności. Po kilku latach starań udało się również uzyskać decyzję środowiskową, która w styczniu 2018 r. została przeniesiona na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Teraz za realizację inwestycji odpowiada GDDKiA. Przygotowywana jest Koncepcja Programowa .
"Jednak Koncepcja Programowa to dopiero początek działań związanych z szeroko pojętym procesem inwestycyjnym" - zwracają uwagę samorządowcy.
W apelu znalazło się również przypomnienie, iż Województwo Zachodniopomorskiego w ubiegłym roku złożyło do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej projekty p.n. "Budowa zachodniej drogowej obwodnicy miasta Szczecina jako zielonego korytarza" oraz "Budowa infrastruktury uzupełniającej dla Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina".
"Z nadzieją oczekuję na informację, że projekty pozytywnie przeszły ocenę kryteriów i zostały ujęte w Krajowym Planie Odbudowy. Środki z KPO pozwoliłby na kolejny krok w realizacji inwestycji, która przyniesie korzyści w aspekcie ekologicznym, gospodarczym i społecznym" - mówi marszałek Olgierd Geblewicz.
Samorządy deklarują gotowość do dialogu i współpracy, m.in. w kwestii skoordynowania planowej inwestycji z rozbudową istniejącej sieć dróg lokalnych - gminnych i powiatowych. Gmina Dobra projektuje teraz alternatywną drogę z Wołczkowa i Bezrzecza do Szczecina, a Miasto Szczecin planuje III etap Trasy Północnej, przebudowę ul. Przesącińskiej oraz Modrej i Koralowej. W perspektywie realizacji Zachodniego Obejścia bardzo ważna jest budowa DK 10 w kierunku Lubieszyna. Władze Szczecina poinformowały, że są gotowe sfinansować część tego zadania, w granicach administracyjnych miasta.
Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina, którym będzie można objechać (51,6 km) aglomerację szczecińską od zachodu i północy, jest strategicznym projektem infrastrukturalnym dla Pomorza Zachodniego. ZDOS wyprowadzi ruch ciężkich pojazdów ze Szczecina, skróci czas podróży dla nadbałtyckich miejscowości i portu lotniczego Szczecin - Goleniów, usprawni obsługę ruchu transgranicznego i lokalnego. Zachodni ekokorytarz przejmie ruch tranzytowy, skróci korki na wylotówkach z miasta, czyli ograniczy emisję zanieczyszczeń. Obwodnica będzie obsługiwała również transporty ładunków niebezpiecznych (kwas siarkowy, kwas fosforowy, amoniak) do Zakładów Chemicznych Police i innych zakładów przemysłowych. Zapewni lepszą obsługę ruchu transgranicznego, ułatwi dojazd do przejść granicznych: Rosówek, Kołbaskowo, Lubieszyn, Dobieszczyn.
Przedsięwzięcie, którego koszty szacuje się na 4 mld zł, poważnie zmieni mapę drogową regionu. Powstać ma pięciokilometrowy (podwójny) tunel pod Odrą w rejonie Police - Święta, dwujezdniowa droga, osiem węzłów drogowych: Kołbaskowo (Szczecin Zachód), Będargowo, Dołuje, Dobra, Tanowo, Police, Modrzewie, Goleniów Północ.
GDDKiA planuje ogłosić przetarg na budowę drogi w połowie 2021 roku. Inwestycja ma powstać w formule projektuj i buduj.
Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
Samorządowa koalicja na rzecz zachodniej obwodnicy Szczecina:
Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina:
Źródło: Bezrzecze 24 - portal mieszkańców Bezrzecza
( http://www.bezrzecze24.pl/news.php?extend.3612 )